Урок — закрепление знаний и способов действий

My School

 

Шкарлупина Марина Викторовна, учитель английского языка,

МОУ «Самарская COШ»

 

Продолжительность занятия: 40 минут.

 

Класс:пятый.

 

Целесообразность использования медиапродукта на занятии:

 

  1. эффективность работы учащихся на данном этапе урока (продуктивная самостоятельная творческая деятельность, развитие творческих способностей);
  2. интенсификация учебного процесса, а в частности автоматизация процесса запоминания и использования слов по пройденной теме;
  3. развитие наглядно-образного мышления за счет повышения уровня наглядности;
  4. повышение мотивации к изучению английского языка;
  5. формирование навыков коммуникативного взаимодействия.

 

План урока:

 

Части-блоки урока (краткое содержание деятельности учителя и учащихся) Временная реализация:    40 минут

 

1. Организационный момент. Создание мотивации. 2 минуты

 

2. Постановка задач. 2 минуты
3. Актуализация опорных знаний, их коррекция. Тренировочные вопросно-ответные упражнения (речевая зарядка). 4 минуты
4. Речевые интерактивные упражнения. 15 минут

 

5. Самостоятельное применение знаний. Чтение и перевод текста в презентации POWER POINT. 15 минут

 

6. Подведение итогов, рефлексия. 2 минуты

 

Ведущие методы: коммуникативный, частично-поисковый.

 

Урок: закрепление знаний и способов действий

 

Оборудование: * «Английский язык: учебник для 5/6 кл. общеобразоват.учреждений» /М.З. Биболетова, Н.Н. Трубанева, Титул, 2010 * операционная среда POWER POINT, Microsoft Word. компьютер,фотографии школы

 

 

 

 

 

ЦЕЛИ:

* Учебный  аспект – совершенствование речевых навыков и умений: совершенствование лексических навыков говорения, развитие речевого умения, развитие умения использовать в речи речевые функции: explaining your cultural point of view.

* Развивающий аспект – развитие способности к выбору средств выражения, адекватных речевой ситуации, развитие коммуникабельности, осуществлять репродуктивные и продуктивные речевые действия; развитие творческих способностей учащихся;

* Воспитательный аспект – формирование у учащихся потребности и способности к сотрудничеству, воспитание положительного, уважительного отношения к чужому мнению.

 

Сопутствующая задача  – развитие умения говорить на основе прочитанного,  скрытый контроль уровня сформированности речевых умений.

 

Речевой материал:  продуктивный: лексический и грамматический материал цикла.

 

ЗАДАЧИ УРОКА:

 

* Обеспечить использование активной лексики по теме  “SCHOOL” в речевых упражнениях;

* Обеспечить тренировку грамматического материала в серии языковых и речевых упражнений; контроль и самоконтроль уровня сформированности навыков лексико-грамматического оформления речи;

* Развитие творческой активности, умения самостоятельно мыслить;

* Обеспечить работу по совершенствованию лексических навыков. Осуществлять выбор максимальных средств для решения возможных коммуникативных задач;

* Развивать умение кратко высказываться в соответствии с предложенной ситуацией:

* рассказать о своём представлении о школе;

* выразить своё согласие (несогласие) с предметом обсуждения;

* участвовать в дискуссии по предложенной теме;

* Развивать умение выполнять индивидуальные и коллективные коммуникативные задания на английском языке и излагать результаты работы.

 

Lesson Procedure

I.Teacher’s Introductory Word. Aims.

Good morning, children! Nice to meet you! Sit down, please. Look at these photos! What can you see in the pictures? (Слайд 2)

 

Teacher: So, what is the theme of our lesson? (Слайд 3)

 

You are right.

 

 

  1. I invite you to take part in the lesson devoted to our school. You’ll learn a lot of useful information about school subjects and timetable. Also you’ll have plenty of practice in translation. I hope that by the end of the lesson you’ll improve your translation skills.

 

  1. Warm up.

 

  1. T. – You must translate the phrases from Russian into English:

 

«Расписание уроков», «у них есть… », «любимый предмет», «нравится русский язык», «не  нравится делать домашнее задание».

Отрабатываются навыки техники перевода и техники чтения.

 

  1. T. – And now let’s speak about your lessons. Will you answer my questions, please?

 

– What lessons do you have at school this year?

– What are your favourite lessons? Why?

– When do the lessons begin and finish?

– How many lessons do you have a day?

– What lessons do you have today?

 

  1. Обучение говорению.

 

  1. T. – You have many subjects at your timetable. I’ll describe some lessons and you are to name them. Be attentive! Match the school subjects and the things you study on them (Слайд 4):

 

Description of the subject School subjects
Events that happened long ago Art

 

Figures and mathematical problems Geography

 

Foreign words and grammar rules Informational Technologies
Plants and animals Literature
You run and jump in the Gym History
Stories, novels, poems Mathematics
Mountains, rivers, oceans English
You have pa pers and pencils, a brush and an eraser. Biology

 

Computers Physical Education

 

 

  1. T. – At school we study different subjects. And our opinions about them are different. For example, English is interesting for one pupil, and difficult for the other. But each pupil has his/her favorite subject at school (Слайд 5)

 

  1. WHAT IS YOUR FAVORITE SUBJECT AT SCHOOL?
  2. WHY DO YOU CHOOSE IT?
  3. WHAT IS SPECIAL IN THIS SUBJECT FOR YOU?

 

  1. 1. MY FAVORITE SUBJECT AT SCHOOL IS…
  2. I LIKE IT BECAUSE…
  3. THIS SUBJECT IS VERY …

 

  1. Which rules do you think are suitable for you? (Слайд 6)

 

CODE OF CONDUCT:

  1. All pupils must wear school uniform;
  2. Pupils must keep good discipline:
  3. Pupils must …
  4. Pupils …

 

III . Обучение лексической стороне речи. (Слайд 7)

 

  1. Make up your own sentences:

It is difficult

It is important

It is not easy

It’s boring

It’s fun

It’s exciting

to be in time to school

to study the subject that you don’t like

to do well on all the subjects

to be attentive on the lessons

to make new friends

to do homework

to discuss problems with your classmates

 

Relaxing (Слайд 8)

 

  1. IV. Обучение письму. (Слайд 9)

 

  1. Do you have a favorite subject at school? Think and write down the timetable for one day at school:

 

TIMETABLE FOR THE LOVELY SCHOOL-DAY

 

  1. Выполнение задания контролирующего характера:

 

Put the following letters in correct order. Find out some of the subjects that you have at school (Слайд 10):

 

* H, E, G, L, S, N, I

* T, S, H, A, M

* T, E, L, A, E, R, U, T, I, R

* T, O, R, H, Y, S, I

* E, Y, H, P, G, O, A, R, G

* Y, S, P, S, I, C, H

* A, N, S, R, U, S, I

* G, Y, I, O, B, O, L

 

VII.  Задание творческого характера:

 

Some pupils like to go to school, others don’t. Do you share the opinion of the author of this poem? (Слайд 11):

 

WNEN I AM AT HOME, I JUST CAN’T WAIT,

TO GET TO SCHOOL – I THINK IT’S GREAT!

ASSEMBLIES, I COULD DO WITHOUT

BUT I LOVE IT GIVING HYMN-BOOKS OUT.

YES, SCHOOL’S GREAT – THOUGH I’LL TELL YOU WHAT:

GOING-HOME TIME BEATS THE LOT!

 

 

  1. IV. Обучение чтению.

Выполнение задания контролирующего характера. Вставьте пропущенные слова, чтобы получился рассказ.

 

Ann’s  SCHOOL

At the  age of 6 or 7 all boys and girls __ to school. Ann goes to school too.  Ann’s school __ number 2, it is large and light,  it __ 110 years old.

There __ many trees near the school. You  can  see a sportsground  at the school.  Ann often  __  physical lessons there.

The school  ___  three floors. There is a workshop on the  ground floor, it is big.   Students  ___ some computers in the IT study.  Ann ___  Information Technology.

Ann’s school  ___ a library. There ___ a lot of interesting books in it.   Children  ___  English, History, Chemistry, Geography and Physics subjects.

Sometimes Ann  __ not  __ to go to school, because she __ bad marks.

 

 

  1. Заключение.

 

  1. – Dear children! We have worked a lot. Thank you very much. It was very pleasant to listen to you today. You spoke English, wrote, read and acted the dialogues and your marks are rather good. (Учитель ставит оценки за работу на уроке).

 

  1. Домашнее задание.

 

  1. To make a literary translation of the poem
  2. To learn words “School”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WNEN I AM AT HOME,

I JUST CAN’T WAIT,

TO GET TO SCHOOL –

I THINK IT’S GREAT!

ASSEMBLIES, I COULD DO WITHOUT

BUT I LOVE IT GIVING HYMN-BOOKS OUT.

YES, SCHOOL’S GREAT –

THOUGH I’LL TELL YOU WHAT:

GOING-HOME TIME BEATS THE LOT!

 

 

WNEN I AM AT HOME,

I JUST CAN’T WAIT,

TO GET TO SCHOOL –

I THINK IT’S GREAT!

ASSEMBLIES, I COULD DO WITHOUT

BUT I LOVE IT GIVING HYMN-BOOKS OUT.

YES, SCHOOL’S GREAT –

THOUGH I’LL TELL YOU WHAT:

GOING-HOME TIME BEATS THE LOT!

 

 

WNEN I AM AT HOME,

I JUST CAN’T WAIT,

TO GET TO SCHOOL –

I THINK IT’S GREAT!

ASSEMBLIES, I COULD DO WITHOUT

BUT I LOVE IT GIVING HYMN-BOOKS OUT.

YES, SCHOOL’S GREAT –

THOUGH I’LL TELL YOU WHAT:

GOING-HOME TIME BEATS THE LOT!

 

 

WNEN I AM AT HOME,

I JUST CAN’T WAIT,

TO GET TO SCHOOL –

I THINK IT’S GREAT!

ASSEMBLIES, I COULD DO WITHOUT

BUT I LOVE IT GIVING HYMN-BOOKS OUT.

YES, SCHOOL’S GREAT –

THOUGH I’LL TELL YOU WHAT:

GOING-HOME TIME BEATS THE LOT!

 

 

WNEN I AM AT HOME,

I JUST CAN’T WAIT,

TO GET TO SCHOOL –

I THINK IT’S GREAT!

ASSEMBLIES, I COULD DO WITHOUT

BUT I LOVE IT GIVING HYMN-BOOKS OUT.

YES, SCHOOL’S GREAT –

THOUGH I’LL TELL YOU WHAT:

GOING-HOME TIME BEATS THE LOT!

 

 

WNEN I AM AT HOME,

I JUST CAN’T WAIT,

TO GET TO SCHOOL –

I THINK IT’S GREAT!

ASSEMBLIES, I COULD DO WITHOUT

BUT I LOVE IT GIVING HYMN-BOOKS OUT.

YES, SCHOOL’S GREAT –

THOUGH I’LL TELL YOU WHAT:

GOING-HOME TIME BEATS THE LOT!

 

 

 

 

Скачать презентацию к уроку "закрепление знаний и способов действий"

Скачать презентацию к уроку «закрепление знаний и способов действий»

Смотреть презентацию к уроку «закрепление знаний и способов действий»

Добавить комментарий